Руководства, Инструкции, Бланки

образец контрольных работ для студентов заочников img-1

образец контрольных работ для студентов заочников

Рейтинг: 4.5/5.0 (1844 проголосовавших)

Категория: Бланки/Образцы

Описание

Образец контрольной работы для заочников по русскому языку

Скачать образец контрольной работы для заочников по русскому языку - бланк квитанция загран паспорт

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА ПО КУРСУ «РУССКИЙ ЯЗЫК И КУЛЬТУРА РЕЧИ» КУРСУ «РУССКИЙ ЯЗЫК И КУЛЬТУРА РЕЧИ» для студентов-заочников всех Образец: Упрекать (бездеятельность) – упрекать в бездеятельности. Новые материалы к курсовой работе для студентов II курса заочного отделения Акимова Г.Н. Новое в синтаксисе современного русского языка. Шалимова Г.С. Форма новая – проблемы старые // Журналистика и культура. 7 дек 2015 Пример правильного оформления контрольной работы по ГОСТу. Решай и оформляй контрольные правильно вместе с Заочник.com.

«Русский язык и культура речи» относится к циклу общих гуманитарных дисциплин и изучается студентами всех специальностей заочного факультета в течение одного «Русский язык и культура речи», а также представлены образцы оформления титульного листа и оглавления контрольной работы. 16 фев 2011 контрольной работы студентам заочного отделения студентка заочного отделения курс 3 Словарь русского языка / Под ред. Пособие содержит задания, тексты контрольных работ, методические указания к их Т.Г. Терехова. Контрольные работы по современному русскому языку. Для студентов- заочников 1 курса фак. подгот. учителей нач. классов пед. лингвистического анализа и образцы выполнения отдельных заданий. 25 авг 2011 В пособии предлагается 65 вариантов контрольной работы. Адресовано студентам-заочникам I курса факультета русского языка и литературы педагогических Образцы выполнения контрольной работы. Архив новостей сайта. 2016 год. 29. 04.1 6 Опубликованы ответы к тренировочному варианту Контрольные работы по современному русскому языку. В 4 частях. Часть 1. Контрольная работа. Методические рекомендации по оформлению контрольных работ. для студентов заочного обучения профессионального цикла Изложение работы должно соответствовать нормам стилистики и грамматике русского языка. Контрольная работа состоит из двух частей: практической и стили русского литературного языка. Задание.

77-050.ru © 2010

Другие статьи

Контрольные задания для студентов-заочников

Контрольные задания для студентов-заочников

В методических указаниях должны быть изложены рациональные методы самостоятельного изучения учебных дисциплин, обращено внимание на наиболее сложные темы курса, даны разъяснения по выполнению контрольных работ.

Цель методических указаний:

- реализация государственных требований к минимуму содержания и уровню подготовки выпускников по специальности;

- оказание помощи студентам-заочникам в организации их самостоятельной работы над изучением материала, рекомендации по выполнению контрольных работ, домашних заданий.

Структура методических указаний:

В данном разделе рекомендуется изложить:

- значение изучения учебной дисциплины при подготовке специалиста;

- минимум знаний, умений и навыков (компетенции), приобретаемый в результате изучения дисциплины в соответствии с Госстандартом;

- взаимосвязь данной дисциплины с другими дисциплинами учебного плана;

- особенности изучения данной учебной дисциплины;

2. Программа учебной дисциплины с методическими указаниями по каждой теме.

В методических указаниях рекомендуется кратко изложить:

- значение основных вопросов темы для изучения материала данной дисциплины и их взаимосвязь с ранее изученным материалом в этой или иной смежной учебной дисциплине;

- цели проведения лабораторных работ и практических занятий;

- дополнительный учебный материал, отражающий новейшие научно-технические достижения, не нашедшие должного отражения в учебной литературе (новые материалы, опубликованные в периодической печати; новые инструкции, стандарты и др.);

- рациональные методы решения типовых примеров и задач, выполнения упражнений с учетом использования в них элементов проблемного обучения.

3. Задания для контрольных работ.

Содержание контрольных работ должно охватывать основной материал соответствующих учебного курса.

Контрольные задания должны состоять из контрольных вопросов, задач, примеров, графических работ и т.п.

Контрольные вопросы должны носить обобщающий характер, ориентировать студента на четкий ответ как результат анализа изучаемого материала.

Вопросы должны способствовать развитию профессионального интереса и творческого мышления и могут быть составлены в форме проблемных ситуаций.

При постановке контрольных вопросов целесообразно исключить возможность механического переписывания материала учебника.

Варианты контрольной работы по одному и тому же учебному заданию должны быть равноценны по объему и сложности, их следует разрабатывать по многовариантной системе (не менее 10 вариантов).

4. Перечень рекомендуемой для изучения литературы, который подразделяется на основную и дополнительную. В перечень основной литературы включаются учебники и учебные пособия, рекомендованные Министерством или УМО. Перечень дополнительной литературы, кроме учебников и учебных пособий, отражающих современный уровень развития соответствующих отраслей науки и техники; периодических изданий (с указанием номера и года издания, автора и названия публикации); может содержать публикации преподавателей кафедры.

(выпускная квалификационная работа)

Дипломное проектирование является завершающим, наиболее сложным этапом процесса обучения. Дипломный проект представляет собой самостоятельную работу, целью которой является систематизация, расширение теоретических знаний и их практическое применение. Для своевременной целенаправленной и конкретной подготовки дипломного проекта необходимы методические рекомендации.

Структура методических указаний:

В данном разделе рекомендуется изложить: сущность, цели и задачи дипломного проектирования.

2. Требования к содержанию дипломных проектов.

3. Тематика дипломного проектирования.

4. Структура дипломного проекта.

5. Содержание дипломного проекта.

6. Оформление дипломного проекта.

7. Руководство и контроль хода дипломного проектирования.

8. Порядок защиты дипломного проекта.

1. Примерная тематика дипломных проектов.

2. Форма титульного листа дипломного проекта.

3. Типовая форма задания на подготовку дипломного проекта.

4. Пример оглавления дипломного проекта.

5. Образец оформления списка литературы.

6. Примерная структура отзыва и рецензии.

7. Примерная структура доклада на защите дипломного проекта.

©2015-2016 poisk-ru.ru
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.

Заочное отделение

Заочное отделение Машиностроительные специальности. 1. Часть I. Статика. Теоретическая механика. Рабочая программа и контрольные задания.

Для студентов-заочников машиностроительных, транспортных и строительных специальностей.
УДК 531(075.8)+531.2(075.8)
Теоретическая механика. Рабочая программа и контрольные задания.
Часть 1. Статика: для студентов-заочников машиностроительных, транс-
портных и строительных специальностей /Составили Н.Н. Ведерников,
В.Г. Караваев, И.П. Осолотков, Ю.Т. Шулепов, М.П. Щевелева/ Челя-
бинск: ЮУрГУ, 2006 г. - 44 с, илл. 30, табл. 7, список лит. 7 наименований.
Рецензент: Мартынов Е.А.

2. Часть II. Кинематика. Рабочая программа, контрольные задания и методические указания по курсу «Теоретическая механика». 3. Часть III. Динамика. Рабочая программа, контрольные задания и методические указания по курсу «Теоретическая механика». ПРИМЕРЫ РЕШЕНИЯ ЗАДАЧ ПО ТЕОРЕТИЧЕСКОЙ МЕХАНИКЕ. Учебное пособие для студентов-заочников. Челябинск. Немашиностроительные специальности. Контрольные задания(для студентов немашиностроительных специальностей). Примеры решения задач. Рабочая программа по курсу «Теоретическая механика»

Методические указания к выполнению контрольных работ по английскому языку для студентов заочников Мариуполь 2004 - Методические указания

Министерство науки и образования Украины

Приазовский государственный технический университет

Методические указания к выполнению контрольных работ по английскому языку для студентов заочников

Методические указания по выполнению контрольных работ по английскому языку для студентов-заочников.

Составили Т.И. Васильева, М.П. Мулкиджанова, Е.Ю. Мухина, В.И. Сухомлинова, Мариуполь, 2004. - стр.

В предлагаемой работе рассмотрены основные требования к выполнению и оформлению контрольных работ для студентов-заочников разработанных кафедрой иностранных языков и перевода ПГТУ.

Рецензенты: Л.Н. Лазаренко, к.п.н.

Составители: ст. преп. Т.И. Васильева

ст. преп. М.П. Мулкиджанова

ст. преп. В.И. Сухомлинова.

Утверждено на заседании кафедры:

Протокол №18 от 22.04.2004

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА №1

Чтобы правильно выполнить задание №1, необходимо усвоить следующие разделы курса английского языка по рекомендованному учебнику:

Времена глагола группы Indefinite Active и Passive.

Множественное число существительных.

Степени сравнения имен прилагательных.

Местоимения: личные, притяжательные, указательные, вопросительные, отрицательные, неопределенные, возвратные, определительные.

Образец выполнения задания 2.

There is a book on the shelf. -

There are books on the shelves.

Образец выполнения задания 3.

This book is (cheap) than that one but much (interesting).

This book is cheaper than that one but much more interesting. – Эта книга дешевле, чем та, но намного интереснее.

Задание 1. Перепишите предложения, раскрыв скобки и употребив глаголы в соответствующей временной форме группыIndefiniteActiveиPassive. Переведитепредложения.

Every morning the sun ( shine ) in my bedroom and (wake) me up.

When he (come) back? – He (arrive) two days ago.

The painting (deliver) tomorrow, and everybody (see) it.

Professor Smith, who (award) a major science prize last month, (invite) to take part in a conference.

Задание 2. Перепишите предложения, употребив существительные во множественном числе и сделав соответствующие изменения:

That was a long story.

The leaf of this tree is yellow.

Is this a man or a woman?

There is a child in the garden.

Задание 3. Перепишите предложения, употребив прилагательные в нужной степени сравнения. Переведитепредложения.

1. Her daughter is (tall) than I but much (thin).

2. This is (warm) room in the house.

3. Old shoes are usually (comfortable) than new shoes.

He is one of (good) engineers at the plant.

Задание 4. Перепишите предложения, подчеркнув в них местоимения. Укажите разряд местоимений. Переведитепредложения.

Who can better know my weakness than I?

He has never got anything interesting to say.

None of those dogs are ours.

The child fell and hurt himself badly.

Задание 5. Переведите следующие предложения на английский язык:

В следующем году мой старший сын будет изучать иностранный язык.

Вы часто ходите в театр? – Я люблю театр, но в прошлом году я не посмотрел ни одного представления.

Кем была переведена эта статья? – Статью перевел наш лучший переводчик два дня назад.

Как часто приносят письма? – Их всегда приносят утром.

Задание 6. Прочитайте и переведите текст:

Primary education

Primary education includes three age ranges: nursery for children under five years, infants from five to seven or eight and juniors from seven or eight to eleven or twelve. In the Infant school the children become acquainted with the 3R's (reading, writing, arithmetic) in the form of games. The emphasis is on learning through experience and much of the time is devoted. to playing, drawing, painting and music. The infant school lays only the foundation in reading, writing and arithmetic and tries to create an interesting beginning to these complicated learning processes which are dealt within a more systematic way in the next stage.

At this stage the first lesson of the day is usually Bible study and the second lesson is arithmetic, both written and mental. The other lessons are: reading, writing, English language, English literature, and English history, Nature Study, drawing, painting, singing, woodwork and physical training. Instead of woodwork the girls' curriculum includes needwork and cooking.

The Junior school mostly carries out a policy of streaming, when children are divided into A-stream of the cleverest, and B-stream of the next in ability, then comes a C-stream, which is the lowest.

The examination at the age of eleven “Eleven-Plus” is conducted by the local education authorities and usually consists of three papers, one in English, one in arithmetic and in Intelligence Test, the latter is thought to play the main role. The authorities think that they can ascertain the child's Intelligence Quotient, or I.Q. Only about twenty five per cent of children are successful and win places at the grammar schools, from which they may proceed to the University. The other seventy five per cent tend to be regarded as "unsuccessful" and they can only go to a secondary modern school. This system of allocating children to different types of secondary school at the age of eleven and the selection methods have caused much criticism. There are also wide regional differences in the provision of grammar school places. Some areas have more places than others in relation to the population. Far worse than the regional differences are the social ones. The servey showed that middle-class children have a far higher chance of getting to grammar school: 54 per cent of upper middle-class children got places, compared with 11 per cent of lower manual working-class ones.

Infant school – школа, соответствующая у нас старшей группе детского сада.

Eleven – Plus Examination- письменный экзамен, который сдают одиннадцатилетние школьники Англии.

Задание 1. Перепишите предложения, раскрыв скобки и употребив глагол в соответствующей временной форме группыIndefiniteActiveиPassive. Переведитепредложения.

She always (wear) dark spectacles. She (not see) very well.

Where she (go) last summer? – She (fly) to Italy.

The letter (send) tomorrow, so they (know) the news soon.

A large reception (organize) for the professor and about 200 eminent scientists (invite) to meet him that evening.

Задание 2. Перепишите данные предложения, употребив существительные во множественном числе и сделав соответствующие изменения.

This is a nice city.

The roof of this house was white.

Is that a goose or a hen?

There is a mouse in the cellar.

Задание 3. Перепишите предложения, употребив прилагательные в нужной степени сравнения. Переведитепредложения.

London is (large) than Cardiff and much (noisy).

Which is (high) mountain in the world?

This text is (difficult) than the previous one.

He is (old) son in the family.

Задание4. Перепишите предложения, подчеркнув в них местоимения. Укажите разряд местоимения. Переведите предложения.

Please tell me about your new friends.

Who wrote the book about the famous Russian sportsmen?

Is there anybody in the room? I see nobody.

On the way home he fell down and hurt himself.

Задание 5. Переведите следующие предложения на английский язык:

Это будет самый лучший доклад на предстоящей конференции.

Вы часто ездите в Крым? – Да, мы обычно ездим в Крым каждый год, но прошлым летом мы туда не ездили.

Чему обучают детей в детском саду? – Их учат читать, петь, танцевать.

Кому предложили эту работу? – Ее дали самому молодому инженеру нашего отдела.

Задание 6. Перепишите и переведите текст:

The 1 grammar schools are for boys or girls or for both. They are day schools and the hours of instruction are similar to those at primary schools but the subjects are wider and more advanced: English (language and literature), mathematics, history (English and European), geography, natural science (chemistry and physics), ancient languages (Latin and Greek), modern languages (French, German, Spanish, Italian and Russian), commercial subjects (typewriting, shorthand, book-keeping and accounting), art, music, handwork and physical training.

Grammar schools have six classes called forms. The first form is the lowest class and the sixth is the highest. As a rule, the school is so arranged that each form consists of three parallel classes: class A specializing in arts (humanities), class B in science and class C in commerce. When boys and girls reach the age of sixteen they may sit for the 2 general Certificate of Education, which as its name implies shows that the holder has received a general education and has reached certain standards in various subjects. There are indeed three standards of levels: ordinary, advances and scholarship. For many pupils the GCE of O-level marks end of their school career, they may go into some whitecollar profession. A small number of pupils remain at school for another two years and sit for the GCE of A-level, which is required by most universities and colleges of education.

In the last thirty years the most successful grammar schools have become much closer to the public schools in their view of education: they have become more preoccupied with getting their pupils to university, and particularly to Oxbridge. Since the end of the First World War the trickle of grammar-school boys to Oxbridge has turned into a flood: most of them without strong family connections or wealth, have known that their career depends on a university place, and both in intelligence and ambition they compete strongly with the public-school boys.

Most of the oldest, largest and most famous grammar schools are not state schools at all, but semi-dependent ones. These are 178 "directgrant" grammar schools, financed partly by fees and funds, partly by the Department of Education (the direct grant). They earn the grant by taking not less than a quarter and now as many as sixty per cent of their pupils are from the state system, the rest are fee-paying. They must have local government people on their boards of governors, but the local authorities cannot really interfere as they do with ordinary grammar school.

1 Grammar School – средняя грамматическая (гуманитарная) школа.

2 General Certificate of Education – аттестат зрелости.

Задание 1. Перепишите предложения, раскрыв скобки и употребив глагол в соответствующей временной форме группыIndefiniteActiveиPassive. Переведитепредложения.

I (have) a car but I (not/ use) it very often.

What your friend (buy) at the shop yesterday? – He (buy) a lot of things and (spend) a lot of money.

The article (publish) next Wednesday, you (read) it soon.

This picture (paint) by my uncle. A lot of money (offer) for it.

Задание 2. Перепишите данные предложения, употребив существительные во множественном числе и сделав соответствующие изменения.

That is a happy family.

The book from this library is interesting.

Is this a tooth or a stone?

There was one goose in the field.

Задание 3. Перепишите предложения, употребив прилагательные в нужной степени сравнения. Переведитепредложения.

My brother’s flat is (big) than mine and much (light).

Where is (near) shop?

This French film is (interesting) than the American one.

She is (good) student in the group.

Задание 4. Перепишите предложения, подчеркнув в них местоимения. Переведитепредложения.

1. All my sisters live in Summerville, but none of them were born there.

2. What are you looking for?

3. The boy refused to tell us anything.

4. That is this week’s number one hit.

Задание 5. Переведите следующие предложения на английский язык:

Через два года моя старшая сестра окончит институт.

Ты часто занимаешься английским языком? – Да, но вчера я не занимался.

Кем была написана эта картина? – Картину написал мой лучший друг в прошлом году.

Как часто исполняют этот концерт? – Его исполняют каждый месяц.

Задание 6. Перепишите и переведите текст:

In a very separate stream of their own, often segregated from the age of five or six, are the children at the independent or “public” schools, which for the past three decades have been the cause of mоrе controversy than any other British institution.

Most public schools were founded in Victorian times, partly to provide recruits for the empire and the army. Most of the boarding schools were sit up in the railway age, far from the main centres of population, so that the boys spent eight months a year for five years in the exclusive company of other boys. The introverted society thus created, provided an experience from which many public schools boys never recovered, and the boarding system has been blamed for most of their subsequent failings - their 1 veneration for authority, their 2 obsession with tradition, their frustrated sex lives. It is changing. Nowadays mothers are reluctant to part with their children so early and the numbers of boarding preparatory schools have decreased and many of them now take day pupils only. All age groups, particularly girls, are moving away from boarding education»

The public schools are nowadays less obviously different from the top grammar schools in their tasks and value-system; they are less obsessed by team-spirit and character building, and more concerned with examinations and universities. But they still give their pupils a very special sense of their mission and confidence.

The public schools have certainly, in the last decade, become much less isolated. Some are even going co-educational: they allow girls into the sixth form. Most schools have abolished 3 fagging and flogging of younger boys by older ones. The most assured schools are not now fussy over long hair, wild clothes or voices - many public schoolboys now deliberately react against the "public eccent" which used to be one of their chief weapons in the outside world. The public schools have become 4 less philistine and less classical. Art is no longer regarded as pansy and many schools have set up expensive art centres, greatly expanded their science sides - helped by special investment funds from big companies. Business has become respectable and some boys play the chartered accountants business games with computers against other schools.

Many British institutions still have great admiration for the public-school values, but their future is much less assured: the public schoolboys' position 5 has long since been whitling away because of the larger number of graduates from other schools. As the big grammar schools step up the pressure, so public schools find it harder to beat them in the quality of their teaching, which pushes the fees higher and higher.

1. veneration for authority – преклонение перед властью

2. obsession with tradition – приверженность традиции

3. fagging and flagging of young boys – эксплуатация и наказание младших

4. less philistine – меньше снобизма

5. to whitle away – сходить на нет

Задание 1. Перепишите предложения, раскрыв скобки и употребив глагол в соответствующей временной форме группыIndefiniteActiveиPassive. Переведите предложения.

My father (not/go) to work by bus, he usually (walk) there.

When you last (see) Mary? – I (meet) her three days ago.

The parcel (send) tomorrow, you (get) it in a week.

She (employ) by an international company last week and (invite) for an interview.

Задание 2. Перепишите данные предложения, употребив существительные во множественном числе и сделав соответствующие изменения:

This is a big country.

The life of this man was hard.

Is that a mouse or a rat.

There is a leaf under the tree.

Задание 3. Перепишите предложения, употребив прилагательные в нужной степени сравнения. Переведите предложения.

His son is (short) than I and much (thin)

This is (funny) story in the whole book.

Today your answer is (bad) than last week.

She is (ambitious) person I know.

Задание 4. Перепишите предложения, подчеркнув в них местоимения. Укажите разряд местоимений. Переведите предложения.

What is her father? Where does he come from?

Nobody seemed to know him well.

Every day he comes here, and each time he asks me the same questions.

Is there anything between him and Ann?

Задание 5. Переведите следующие предложения на английский язык:

Ваш доклад будет самым интересным на конференции.

Он всегда упаковывает свои вещи сам, но в прошлый раз это делала его жена.

Как часто приносят письма? – Обычно их приносят два раза в неделю.

Когда Вам предложили эту работу? Мне об этом ничего не сказали.

Задание 6. Перепишите и переведите текст:

Royal assent was given on 22 November, 1976, to the bill to require local education authorities to have regard, in all their duties relating to secondary education, that such education should be provided in schools that admitted pupils without reference to abi­lity or aptitude and to empower 1 the Secretary of State to call the proposals to complete reorganization in cases where he felt progress or further progress was necessary.

But most of the 2 comprehensive schools which exist today were started before secondary reorganization. They were introduced more than fourty years ago, and now 75% of all secondary schools are comprehensive. Pupils go to them automatically 3 regardless of intelligence. However, some comprehensives and many secon­dary schools do not have the full range of academic courses for six-formers. Pupils can transfer either to a grammar school or to a six-form college to get the courses they want.

A comprehensive school is a school for all pupils of seconda­ry school age in a school district. These schools cover, in fact, all the work done in grammar, modern and technical schools. They offer a wide range of general and vocational subjects. They tend to be large: more than a quarter have over 1,000 pupils and nearly half of them have more than 800.

Much is done in England for assistance to the development of a fully comprehensive system of education. The word “compre­hensive” expresses not only the idea that the schools in question take all the children of a given area, without selection, but also that they should offer a wider range of courses than any one of the traditional types of school. For this reason they are usually bigger than the traditional types.

Some of the comprehensive schools are simply country secon­dary schools, some are large purpose built comprehensives on new housing estates, others are housed in older buildings often some distance apart. If a council decides on comprehensive schools, there is no selection by examination and all pupils go on from pri­mary school to the comprehensive school in their area.

Many of these schools preserve the А, В, С relationship among the children, but the children are allowed to change streams according to their progress. Most, but not all of these schools have some kind of selection inside the school. The children make a choice of subjects they want to study. Most of the schools are mixed.

The comprehensive system is considered by many to be a fair one, offering wider opportunities for many more pupils and giving the 4 slower pupils a better chance of catching up.

Secretary of State – зд. Министр науки и просвещения

comprehensive school – средняя общеобразовательная школа

regardless of intelligence – независимо от уровня умственных способностей

large purpose built – большие специально построенные

the slower pupils – отстающие ученики

Задание 1. Перепишите предложения, раскрыв скобки и употребив глагол в соответствующей временной форме группыIndefiniteActiveиPassive. Переведите предложения.

How well your friend (speak) English? – He (speak) English badly.

When you last (go) to the theatre? – We (be) at the theatre two weeks ago.

The hotel (redecorate) by a famous designer next month. I think it (be) nice.

The building (destroy) by the bomb three days ago; a lot of people (injure).

Задание 2. Перепишите данные предложения, употребив существительные во множественном числе и сделав соответствующие изменения:

That was a nice woman.

The story from this book is interesting.

Is this a sheep or an ox?

There is a big shelf in the kitchen.

Задание 3. Перепишите предложения, употребив прилагательные в нужной степени сравнения. Переведите предложения.

The Volga is (long) than the Dnieper and much (deep).

Summer is (warm) of the four seasons.

This cake is (good) than my mother’s.

This dress is one of (expensive) in this shop.

Задание 4. Перепишите предложения, подчеркнув в них местоимения. Укажите разряд местоимений. Переведите предложения.

Suddenly I felt something soft on my knees. That was a cat.

I told him everything I knew.

There is nothing to worry about.

Who would you like to see as your assistant?

Задание 5. Переведите следующие предложения на английский язык:

Завтра я увижу свою старшую сестру. Это будет самый счастливый день в моей жизни.

Как твой отец обычно добирается на работу? – Обычно он ходит пешком, но вчера он добирался на автобусе.

Эту картину на фестивале не показывали.

Как часто обсуждаются эти вопросы? – Их обсуждают редко.

Задание 6. Перепишите и переведите текст:

Some Aspects of British University life.

A university in Great Britain is a place of higher education to which young men and women may go after finishing the course at a high school, that is, when they are about eighteen years old.

It is true that most students go to a university to study some special subject or group of subjects, a knowledge of which will make it possible for them to earn their living as doctors, lawyers, engineers, teachers, etc. But it is recognized that a university must do more than supply the facts of medicine, law, engineering or whatever a man may have to do or teach: it must train its students in such a way that they themselves will always be eager to search for new knowledge and new ideas.

Of the full-time students now attending English universities three quarters are men and one quarter women. Nearly half of them are engaged in the study of arts subjects such as history, languages, economics or law, the others are studying pure or applied sciences such as medicine, dentistry, technology, or agriculture,

The University of London, for instance, includes internal and external students, the latter coming to London only to sit for their examinations. Actually most external students at London University are living in London. The colleges in the University of London are essentially teaching institutions, providing instruction chiefly by means of lectures, which are attended mainly by day students. The colleges of Oxford and Cambridge, however, are essentially residentional institutions and they mainly use a tutorial method,

This tutorial system began at Oxford and Cambridge, where each college is a world of its own, with the 1 students in residence, and they can easily appoint tutors to look after each student individually. The system is also used to some extent in the other universities to supplement lectures. Generally speaking there's one member of the teaching staff for every eight students in the universities, The tutorial system brings the tutor into close and personal contact with the student. The colleges of Oxford and Cambridge, being residential, are necessarily far smaller than most of the colleges of the University of London,

Education of University standard is also given in other institutions such as colleges of technology and agricultural colleges, which prepare their students for degrees or diplomas in their own field.

The three terms into which the British University year is divided are roughly eight to ten weeks. Each term is crowded with activity. The students have vacations between the terms.

1. students in residence – студенты, живущие при университете

Контрольная работа № 2

Чтобы правильно выполнить задание № 2 необходимо усвоить следующие разделы курса английского языка по рекомендованному учебнику:

Времена глагола группы Continuous Active и Passive.

Порядок слов в английском вопросительном и повествовательном предложениях.

Предлоги времени, места, направления, устойчивые предложные сочетания.

Образец выполнения 1 ( к упр 1)

Перепишите предложение, раскрыв скобки и употребив глагол в соответствующей видо- временной форме группы Indefinite, Continuous, Active, Passive:

They ( to wait ) for him at this time yesterday. They were waiting for him at this time

Они ждали его в это время вчера.

Образец выполнения 2 ( к упр 2 )

Составьте предложение из данных слов, обращая внимание на порядок слов в предложении.

Do, doing, what, at, you, like, weekend, the? What do you like doing at the weekend?

Образец выполнения 3 ( к упр 3 )

Перепишите предложения, подчеркните в них модальный глагол и переведите:

Need you worry about such trifles? Надо-ли тебе беспокоиться из-за таких пустяков?

Образец выполнения 4 ( к упр 4 )

Заполните пропуски предлогами, где это необходимо:

He was stopped…….a policeman He was stopped by a policeman

1. It ( to rain ) hard last night when I ( to leave ) the office.

2. Tomorrow at this time they ( to discuss ) this article.

3. He ( take care off ).

4. I ( not to drink ) coffee now. I ( to write ) an English exercise.

??. Составьте предложение из данных слов.

1. It, am, learning, job, far, my, because, English, me, I.

3. You, of, tell, the, me, can, Paris, code?

4. Cost, does, it, how, to, here, much, park?

???. Перепишите предложения, подчеркните в них модальный глагол и переведите:

1. You may come tomorrow a little later; she said graciously.

2. It’s the physician who decided how long a patient remains in hospital. I think you should

have another talk with your wife’s physician.

3. He needn’t stay here till five.

4. “You mustn’t speak to the gentleman like this, girl”, said Mrs. Pierce.

?V. Заполните пропуски предлогами, где это необходимо.

1. I looking at the stars…. the sky…. night.

2. The rain leaves…… five minutes.

3. There was a list of names…… the notice board. My name was…… the bottom of the list.

4. It was very late when we arrived……home.

V. Переведите предложения на английский язык.

1. Где ваш брат? – Он провожает приятеля. А сестра? – Она работает в саду.

2. Что-нибудь делается чтобы восстановить это здание?

3. Вам следует обратиться к врачу.

4. Можно взять словарь? – Да, конечно.

St Paul’ Cathedral is one of the most famous buildings in the world, and it is also one of the greatest survivors!

There was once a Roman temple on the site, dedicated to the goddess Diana. Since then there have been four different Christian buildings. The first Christian church was built by the Saxon King, Ethelbert of Kent. Being made of wood it didn’t work either as it was destroyed in a Viking invasion. When the Saxon used wood again on the third church, it was doomed to be destroyed by fire again!

When old St Paul’s was built in the time of William the Conqueror, stone from Northern France was used and it was much taller and wider than it is today. During the reign of King Henry VIII, financial problems meant there wasn’t enough money for the cathedral’s upkeep. Parts of it were destroyed and market place was set up inside selling, bread, meat, fish, and beer!

The first public lottery was held at St Paul’s by the west Door. But instead of the profits going to the cathedral they went to the country’s harbours. Elizabeth I granted money to the cathedral for repairs and an architect was appointed. Inigo Jones cleared out the shops and market place ready for repairs. However it fell in to decay again when soldiers used it as barracks during the Civil War.

Christopher Wren, the cathedral final architect, was asked to restore it. Before he could make much progress, parts of it were destroyed by the Great Fire of London, which started in a baker’s shop in Pudding Lane and raged for five days, destroying many of the buildings in the City.

Christopher Wren started once more with a magnificent vision of St Paul’s and the rest of the City. All this in spite of the fact that he was more of scientist and hadn’t actually built or designed anything until he was 30 years old. He laid the foundation stone for the cathedral in 1675. 35 years later he set the final stone in place. When he died he was buried in his own magnificent building.

The clock tower on the West Side houses the bell known as Great Paul. At three meters of diameter, it is the heaviest swinging bell in the country. Of course there is the famous dome and the cross on top is 365 feet from the ground. It is the second largest cathedral dome in the world. Only St Paul’s in Rome is bigger.

Why not pay St Paul’s a visit? One feature you will find interesting in the Whispering Gallery, where you can whisper at one wall, and then hear what you whispered on the opposite wall 107 feet away!

( from BBC English )

1. Where are you going this Sunday? – This Sunday I ( to go ) to the country, but usually on

Sunday I ( to stay ) at home.

2. My friend ( to talk )to the teacher, when I ( to see ) him.

3. He ( not to wait ) for us at 6 o’clock tomorrow.

4. The gates ( to paint ) now.

??. Составьте предложение из данных слов, обращая внимание на порядок слов в предложении.

1.He, when, horse, was, his, laughing, off, he, fell.

2. Money, yesterday, the, far, is, the, looking, stolen, police.

3. For, you, looking, are, what.

4. She, speak, can, any, fluently, language, foreign?

???. Переведите предложения, обращая внимание на модальные глаголы.

May I try on your hat?

The furniture is really beautiful, but it must be very expensive.

Need you be in a hurry?

Why should I suffer from his mistakes?

?V. Заполните пропуски предлогами, где это необходимо.

1. Where is Tom? - ……his friends.

2. Are you doing anything…….Friday morning?

3. A lot of people are afraid……spiders.

4. He is very good……languages. He speaks English, French, Italian and Arabic.

V. Переведите предложения на английский язык.

1. Я могу заставить Анну работать, и я намерена это сделать.

2. Эта работа не может быть сделана в такой короткий период времени.

3. Сейчас музей ремонтируют.

4. Почему вы стоите в коридоре? Звонит звонок и пора идти в класс.

студенты -заочники из сельских библиотек, которые, научившись в академии работать. языка. английский и немецкий), успешно закончила, отказалась от направления в аспирантуру и стала работатьпо.

по лечению и изучению аномальных травм. Переводчик ЧГПИ, ассистент кафедры английскогоязыка. Методическихуказанийпо организации в ВМФ наблюдений АЯ". 7 октября 1977 Внедрение в ВМФ "Методическихуказаний".

по лечению и изучению аномальных травм. Переводчик ЧГПИ, ассистент кафедры английскогоязыка. Методическихуказанийпо организации в ВМФ наблюдений АЯ". 7 октября 1977 Внедрение в ВМФ "Методическихуказаний".